Jumat, 26 Februari 2016

Petua Hilangkan Jerawat di Belakang Badan


Petua Hilangkan Jerawat di Belakang Badan

Petua Cara hilangkan jerawat di belakang badan di bawah ini adalah satu diantara artikel kami yang membahas sekitar jerawat yang tumbuh di belakang. Jerawat yang nampak punggung memanglah tidak kelihatan tetapi saat kita lakukan aktiviti yang memerlukan buka pakaian seperti berenang misalnya jerawat pastinya akan tampak juga. Di mana juga letaknya jerawat benar-benar sangat mengganggu serta bikin kita jadi kurang yakin diri.

cara nak hilangkan jerawat di belakang


Diluar itu jerawat yang nampak di belakang bikin kita tak selesa semasa bekerja lantaran kerap mendadak gatal. Serta pada kesmepatan kesempatan ini kami bakal membincangkan permasalahan jerawat di punggung ini dari mula penyebabnya serta langkah mengatasinya dengan cara aman hingga tak menyebabkan bopeng sisa jerawat.

Penyebabnya Jerawat Nampak Di Belakang Serta Dada


Sebelum kita membincangkan langkah menyembuhkan jerawat di punggung sebaiknya kita juga paham pemicunya di bawah ini:

# 1 Keringat
Keringat yang keluar lantaran aktiviti berat seperti bersenam atau aktiviti lain di luar ruang bakal bikin punggung jadi lembab hingga menyebabkan timbulnya jerawat, terlebih bila anda kurang melindungi kebersihan badan anda sendiri.

# 2 Menggunakan Keadaanoner
Conditioner memanglah digunakan pada rambut tetapi kandungan silikon pada conditioner boleh juga menyebabkan munculnya jerawat. Oleh kerana itu waktu memakai conditioner mengusahakan agar jangan pernah tentang kulit punggung anda.

# 3 Menggunakan Pelembut serta Pewangi Baju
Pelembut atau pewangi pakaian boleh juga menyebabkan munculnya jerawat, itu lantaran pada type kulit tertentu tak pas dengan bahan pewangi atau pelembut baju hingga menyebabkan iritasi yang boleh menyebabkan jerawat.

# 4 Pemakaian Tas
Beg sesungguhnya bukanlah merupakan satu diantara penyebabnya jerawat tetapi penggunaan beg dengan beban yang berat dapat menghalang keringat serta menjadikan ia terkunci di bahagian badan tertentu sehingga boleh menyebabkan munculnya jerawat. Bila anda menggunakan beg baiknya pilih beg dengan tali yang tidak tebal.

# 5 Penggunaan Baju Yang Kurang Tepat
Jerawat di punggung atau dada boleh juga di pengaruhi oleh pemakaian baju yang kurang sesuai. Umpamanya memakai baju yang sangat ketat atau dari beberapa bahan yg tidak mudah menyerap keringat serta gampang panas.

Langkah Nak Hilangkan Jerawat Di Belakang Badan


Sudah mengetahui sebab-sebab timbulnya jerawat di punggung? Dengan tahu pemicunya kita boleh menghadapi serta lakukan mencegah. Tetapi untuk anda yang telah terlanjur diserang jerawat pada belakang anda jadi tersebut langkah yang boleh anda lakukan untuk menyingkirkan jerawat di punggung anda:

# 1 Melindungi Kebersihan Badan
Pada dasarnya penyebabnya jerawat adalah kurangnya melindungi keadaan kulit yang selepas itu bercampur dengan bakteria serta menyebabkan jerawat. Langkah yang boleh anda lakukan untuk melindungi kebersihan kulit punggung adalah dengan mandi memakai sabun kesihatan atau sabun anti bakteria.

# 2 Lakukan Scrub
Lakukan scrub dengan teratur mempunyai tujuan untuk mengangkat beberapa sel kulit mati sehingga tak dijangkiti oleh bakteria yang menyebabkan jerawat. Anda boleh lakukan scrub dengan butiran yang halus dengan teratur contoh 1 minggu sekali. Dengan scrub anda boleh mengurangkan iritasi pada kulit punggung tetapi janganlah juga terus-terusan lantaran bila terus-terusan juga kurang baik untuk kulit. Dos selamat scrub teratur adalah 1 minggu sekali. Walau demikian langkah tersebut cuma dapat dikerjakan bila jerawat belum meradang hingga kronik atau membuat jerawat batu, bila telah sangat kronik jadi bakal berisiko lantaran boleh mengakibatkan jangkitan pada keradangan yang berlangsung.

# 3 Menggunakan Putih TERLUR
Telur memanglah mempunyai banyak manfaat untuk badan satu diantaranya boleh menyembuhkan jerawat. Langkahnya pisahkan putih telur serta kuning telurnya lalu putih telur ini dioles-oleskan di bahagian punggung yang berjerawat serta diamkan sepanjang lebih kurang 30 minit, kemudian basuh menggunakan air bersih. Langkah tersebut dapat dikerjakan dengan cara teratur mendekati mandi.

# 4 Menggunakan Buah Tomat
Buah tomato boleh jadikan alternatif pengganti scrub. Langkahnya sediakan buah tomato yang masak serta haluskan dengan jus, kemudian berikan pada kulit punggung yang berjerawat serta biarlah sampai jadi kering kemudian basuh dengan air bersih.

# 5 Memakai Obat Aspirin
Aspirin adalah ubat penurun demam yang paling umum dipakai, walau demikian ubat ini dapat juga menyingkirkan jerawat di punggung lantaran mempunyai kandungan anti flamasi. Langkahnya adalah dengan melembutkan aspirin serta mencampurkannya dengan air seperlunya, kemudian berikan pada kulit punggung serta biarlah sekitaran 15-20 minit selepas itu basuh memakai air sejuk.

# 6 Memakai Kulit Limau
Sepeti yang kita tahu kalau oren adalah satu diantara buah-buahan yang mempunyai kandungan vitamin C yang tinggi. Yang bakal kita gunakan dari buah ini iaitu kulitnya yang diakui boleh menggobati jerawat pada punggung. Langkahnya yaitu rendam kulit limau yang sudah jadi kering ke air lalu haluskan memakai jus serta berikan beberap sudu susu, diamkan sepanjang lebih kurang 15-20 minit serta basuh memakai air sejuk atau air sejuk.

# 7 Menggunakan Buah Lemon
Buah lemon boleh menyembuhkan jerawat pada belakang beserta selebihnya iaitu berbentuk noda atau flek hitam lantaran buah limau mempunyai kandungan Vitamin B, Vitamin C, karbohidrat dan fosforus. Langkahnya yaitu dengan memeras satu buah lemon yang digabung dengan sedikit air, lantas berikan pada permukaan kulit punggung yang berjerawat memakai kapas atau kain halus. Biarkan sampai kering serta basuh memakai air bersih selanjutnya.

Sekianlah sedikit penjelasan penyebabnya serta langkah menangani jerawat di belakang yang boleh kami berikan. Semuanya langkah di atas tak ada yang serta-merta tetapi memerlukan sistem. Bila dikerjakan dengan teratur Insya Allah jerawat pada belakang anda bakal menyusut serta bakal pulih. Beberapa cara di atas telah banyak dibuktikan serta termasuk cukuplah berkesan dan selamat serta bebas kemungkinan dari pada menggunakan ubat yang mempunyai kandungan bahan kimia lantaran langkah di atas iaitu langkah menyingkirkan jerawat dengan cara semula jadi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar