Selasa, 08 Maret 2016

Cara Hilangkan Bekas Jerawat Dengan Cepat dan Alami


Cara Hilangkan Bekas Jerawat Dengan Cepat dan Alami

Cara hilangkan bekas jerawat dengan cepat dan alami merupakan rangkaian petua hilangkan jerawat yang lengkap dan dipercayai. Diblog ini anda akan dapati semua info mengenai apa itu jerawat, penyebab munculnya jerawat, ubat hilangkan jerawat, tips hilangkan jerawat dan masih banyak lagi info-info menarik seputar jerawat. Dan kini tiba masanya kita mengetahui bagaimana cara hilangkan bekas jerawat.

cara buang jerawat dengan cepat

Cara Buang Jerawat dengan Cepat


Masa jerawat telah sembuh, maka akan ada bekas jerawat yagn timbul. Bekas jerawat ini adalah suatu proses pemulihan dan juga pembaikan tisu kulit. Kulit akan menghasilkan kolagen yang merupakan zat yang berfungsi memperbaiki kulit. Biasanya proses ini akan menimbulkan flek dan bintik hitam pada kawasan kulit apabila berlaku pengeluaran kolagen yang berlebihan. Namun apa terjadi kekurangan akan menyebabkan kulit berlubang. Kedua-dua masalah ini sering terjadi, untuk itulah kita harus mencari cara hilangkan bekas jerawat dengan cepat dan semulajadi.

Dalam beberapa bulan, bekas jerawat sebenarnya akan hilang sendiri. Tapi tentu anda tidak mahu menunggu selama itu kerana kecantikan dan ketampanan akan menjadi berkurang akibat bekas jerawat yang menjengkelkan. Banyak petua hilangkan parut jerawat dengan cepat dan semulajadi. Cara ini tidak berisiko yang boleh dicuba sesiapapun.

Cara Alami Hilangkan Bekas Jerawat dengan Cepat dan Mudah


Berikut ini beberapa bahan alami yang bermanfaat menghilangkan Parut Jerawat dimuka:

1. Menggunakan Lidah Buaya

Kandungan vitamin dalam lidah buaya dipercayai mampu hilangkan bekas jerawat dan hilangkan parut jerawat. Selain daripada itu gel dari lidah buaya sangat baik mensihatkan kulit muka. Cara pakainya sangat mudah, kupas kulit lidah buaya sehingga bersih. Potong dan peras gelnya dan pleskan keseluruh wajah sambil diurut-urut lembut sehingga gel meresap kedalam kulit. Kemudian diamkan beberapa waktu selama kurang lebih 30 menit, lalu bilas dengan menggunakan air hangat.

2. Menggunakan Perasan Limau Nipis

Limau nipis mempunyai vitamin c yang cukup tinggi dan emngandung asid alpha hydroxy semula jadi (AHA), sehingga mampu menyembuhkan bekas luka pada jerawat. Cara memakai perasan limau nipis adalah remas limau nipis hingga keluar air nya, lalu oleskan pada muka hingga merata diseluruh wajah, lalu diamkan selama lebih kurang 15 minit, selepas kering sila bilas dengan air bersih. Lakukan dengan rutin sekurang-kurangnya 3 kali dalam 1 minggu.

3. Menggunakan Madu

Madu adalah obat segala macam penyakit. Termasuk boleh hilangkan jerawat dan bekas jerawat. Madu mampu melembapkan secara semulajadi dan juga anti bakteria serta boleh meneutralkan bahan-bahan yang merosakkan kulit. Selain itu madu juga sangat baik dalam mengurangkan keradangan. Cara menggunakannya yaitu dengan mengoleskan langsung pada wajah yang ada jerawat dan bekas jerawat. Sapukan keseluruh wajah. Tapi anda harus ingat untuk menggunakan madu asli, jangan madu olahan kilang.

4. Menggunakan Minyak Zaitun

Minyak zaitun hampir sama dengan madu, melembapkan dan mengatasi keradangan pada jerawat. Cukup oleskan pada wajah anda sebelum tidur dan pada pagi hari. Lakukan secara rutin. Insyaallah hilangkan bekas jerawat dengan cepat.

5. Menggunakan Tomato

Tomato berkhasiat mempercepatkan peyembuhan bekas luka. Hal itu dikarenakan tomato mempunyai kandungan vitamin A dan vitamin C yang tinggi. Potong tomas tipis-tipis lalu anda tempelkan pada muka yang ada bekas jerawatnya. Diamkan untuk kira-kira 30 minit. Lalu siram dengan air bersih. Untuk hasil yang maksikmal lakukan secara rutin 3 kali seminggu.

6. Menggunakan Es Batu dari Teh Hijau

Sifat Anti Inflamasi yang dikandung teh hijau dapat mempercepat proses penyembuhan bekas jerawat. Caranya siapkan teh hijau kemudian masukkan kedalam freezer hingga menjadi ais batu. Gunakan ais batu dari teh hijau dengan cara disapu pada muka selama 1 hingga 2 minit sehingga kulit terasa mati rasa.

7. Menggunakan Mentimun

Kandungan vitamin A dan vitamin C serta magnesium pada mentimun bagus untuk kulit wajah. Cara pakai iris tipis-tipis kemudian tempelkan pada wajah yang berjerawat atau bekas jerawat. Biarkan selama 20-30 minit lalu bilas dengan air bersih. Lakukan secara rutin untuk hasil yang maksimum.

8. Menggunakan Scrub Gula

Campurkan gula dan minyak zaitun dengan perbandingan 2: 1. Boleh juga tambah 2 titis limau nipis. Lalu oleskan merata pada seluruh wajah dan biarkan selama 15 minit selepas itu bilas dengan air bersih.

Demikianlah cara hilangkan bekas jerawat dengan cepat dan alami yang boleh anda cuba. Semoga bermanfaat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar