Sabtu, 13 Februari 2016

Inilah Cara Hilangkan Jerawat Batu dengan Cepat dan Alami


Inilah Cara Hilangkan Jerawat Batu dengan Cepat dan Alami

Cara Hilangkan Jerawat Batu Cepat dan Alami adalah rangkaian artikel Petua hilangkan jerawat. Pelbagai info mengenai jerawat yang kami sajikan secara exclusive dan lengkap unda anda. Jerawat adalah sebuah kecemasan bagi budak-budak remaja wanita dan lelaki. Malah orang dewasa pun juga mengalami munculnya jerawat s [eperti dimuka, dileher, dada, dan juga punggung.

Jerawat yang sudah sembuh akan meninggalkan parut jerawat yang sangat merosak penampilan. Wajah menjadi kelihatan terok dan hilangkan percaya diri. Untuk itu sila lanjut membaca artikel bagaimana cara menghilangkan jerawat batu secara cepat agar wajah bersih daripada bekas jerawat.

petua hilangkan jerawat batu

Tips Cara Cepat hilangkan Jeragat Batu Secara Cepat dan Alami


Cara Hilangkan Jerawat Batu dengan Cepat dan Alami

Pada artikel kali ini kita akan berkongsi info Bagaimana Cara Hilangkan Jerawat Batu dengan Cepat dan Alami. Seperti kita ketahui, jerawat adalah lawan yang sangat menakutkan bagi orang yang mengalaminya secara khusus adalah remaja. Apalagi bila mengalamai masalah jerawat batu.

Jerawat batu adalah jenis jerawat yang sangat dibenci kerana sangat mengganggu, masalahnya adalah jerawat batu ini ukuranya sangatlah besar sehingga wajah orang yang mengalami jerawat batu ini menjadi tidak elok dipandang. Oleh kerana itulah anda harus tau cara hilangkan jerawat batu.

Didalam blog Petua Hilangkan Jerawat ini sudah banyak membincangkan mengenai masalah jerawat. Dan kali ini adalah tips hilangkan jerawat batu. Oleh kerana jerawat jenis ini sangat terok, sebab itulah harus kita basmi dengan cepat supaya boleh buang jerawat dengan segera. Macam mana, anda penasarankah ingin tahu macam mana cara nak hilangkan jerawat batu? Jom baca terus ya.

Cara cara Hilangkan Jerawat Batu yang Berkesan

Jerawat batu atau cystic Acne merupakan jerawat yang mempunyai size yang besar. Apa sebab jerawat ini mempunyai size yang besar kerana pada jerawat terjadi keradangan yang sangat hebat di sekitar jerawat sehingga menyebabkan jerawat menjadi sangat besar. Jerawat batu adalah jenis jerawat yang sangat menyakitkan selain daripada itu jerawat jenis ini juga boleh tumbuh di mana saja.

Punca Jerawat Batu

Sebelum kita meneruskan membahas cara merawat jerawat batu tak ada salahnya kita mengetahui apa saja penyebab-penyebab jerawat batu (Acytic Ane) itu. Berikut adalah penyebab peyebab munculnya jerawat batu:

1. Tidak Menjaga Kebersihan (Higienis) Wajah

Salah satu faktor penyebab tumbuhnya jerawat batu adalah kurangnya menjaga kebersihan wajah dan tubuh. Terutama adalah kebesihan wajah sangat penting supaya bersih dari bakteria dan kuman. Apabila muncul jerawat kecil-kecil namun apabila dibiarkan akan semakin banyak dan semakin membesar. Ditambah lagi apabila memencat jerawat menggunakan tangan atau kuku yang tidak bersih, maka akan
semakin menyebabkan jerawat batu.

2. Faktor Keturunan (Genetik)

Faktor lain yang mnyebabkan munculnya jerawat batu adalah faktor keterunan (gen). Apabila bapak atau ibu anda mempunyai kelenjar minyak yang berlebihan boleh jadi itu juga akan diturunkan kepada anda. Contohnya orang tau anda dulunya bererawat maka itu juga akan menurun kepada anda.

3. Pertumbuhan Sel Kulit Tidak Normal

Dalam suatu pertumbhan sel kulit mati, secara normal proses regenerasi pada sel kulit mati akan berjalan dengan cepat. Namun apabila pertumbuhan pada kulit yang tidak normal, sel kulit biasanya akan sangat lambat dalam proses regenerasinya. Maka sel sel kulit mati akan semakin terkumpul dan akan menyebabkan berlakunya keradangan yang akan menyebabkan munculnya jerawat batu.

4. Kulit Wajah Sensitif pada Radang

Fakor penyebab munculnya jerawat batu lain adalah kulit yang sensitif terhadap keradangan. Jenis kulit yang sensitif terhadap keradangan sangat mudah terdedah kepada jerawat batu. Katakan contohnya pada kulit wajah yang mengalami jerawat dan terjadi penyumbatan liang-liang, makan akan terjadi jerawat batu.

Inilah Petua Hilangkan Jerawat Batu dengan Cepat dan Alami

Nah, setelah anda mengetahui Punca punca Jerawat Batu, maka jom kita akan membincangkan bagaimana cara nak hilangkan jerawat batu yang cepat dan alami tanpa bahan kimia.

Cara Merawat Jerawat Batu dengan Bahan Alami

1. Merawat Jerawat dengan Bawang Putih

Bawang putih mempunyai khasiat yang baik dalam menghilangkan jerawat batu.
Adapun cara merawat jerawat batu dengan bawang putih iaitu potong kecil-kecil dan tipis, lalu oleskan pada muka yang terdedah kepada jerawat. Fungsi daripada bawang putih adalah untuk menghentikan keradangan. Selain itu bawang putih juga dapat mencegah munculnya jerawat batu.

2. Cara Hilangkan jerawat dengan Kentang

Blenderlah kentang hingga halus, lalu jadikan masker untuk wajah yang berjerawat. Biarkan selama beberapa minit hingga mengering. Lalu bilas dengan air hangat. Lakukan secara rutin dan teratur hingga jerawat batu sembuh.

3. Atasi Jerawat dengan Sidaguri

Sidaguri adalah cara hilangkan jerwata batu dengan melakukan penyejatan pada wajah yang berjerawat. Caranya, rebus sidaguri dengan dicampur 2-3 gelas air hingga mendidih. Setelah itu barulah letakkan wajah anda diataswadah yang mengandungi sidaguri yang telah direbus tadi. Jika dilakukan secara berterusan 1 hingga 2 kali sehari, hasilnya akan sangat baik untuk menyembuhkan jerawat batu.

4. Cara buang jerawat dengan Mengkudu

Mengkudu boleh menyembuhkan jerawat batu. Cara merawat jerawat batu dengan mengkudu adalah dengan cara dibuat menjadi jus. Penggunaan mengkudu sebagai ubat jerawat adalahuntuk merawat dari dalam. Cara ini sangat berkesan selain menggunakan ubat jerawat dari luar. Cara membuat jus mengkudu iaitu bender dahulu mengkudunya lalu tambahkan sedikit gula batu lalu saring dan panaskan hingga mendidih kemudian minum selagi masih hangat. Manfaat mengkudu dan gula batu adalah untuk membersihkan darah kotor.

5. Tips Hilangkan Jerawat dengn Tanaman Mahkota Dewa

Kandungan anti iritan dan anti radang yang dimiliki tanaman mahkota dewa sangat baik untuk menghilangkan jerwat batu. Cara membuatnya, haluskan buah, daun atau ubi mahkota dewa lalu tempelkan pada wajah. Biarkan beberpa minit hingga kering lalu bilas dengan air bersih

Demikianlah petua jerawat yang wajib anda cuba Untuk Menghilangkan Jerawat batu dengan Cepat dan Alami. Dengan mengetahui maklumat ini anda boleh segera merawat jerawat batu yang sangat mengusik penampilan wajah anda. Semoga Bermanfaat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar